Mister vi vores troværdighed til medierne?

Adventorials er ved at blive meget udbredt, så udbredt at det nok i den nærmeste fremtid, kan gå hen og blive et problem.

Jeg synes ikke at advertorials burde eksisterer i aviser, eller lignede medie, fordi det snyder folk til at tro, at en reklame er objektiv, hvor reklamen bare er noget, som annoncøren har digtet.

Jeg forstår godt at man bliver snydt af disse advertorial, da de er placeret i en avis, noget som vi normalt vil tænke som fortroligt viden.

Jeg synes ikke at advertorials burde at være lovlige, men på den anden side kan jeg godt se at det er svært at forbyde, fordi det egentligt bare er en reklame, med en anden opsætning. Og man kan jo ikke bare forbyde reklame genneralt.

Hvis der kommer for mange af de har advertorial, kan det få os til at miste vores tillid til artikler. Det kan gå hen og blive så man skal være meget kritisk hver gang man læser en artikel. Og ende med at vi ikke tænker artikler som troværdige kilder mere.

Bijob skader troværdigheden

Denne artikel handler også om troværdighed til medierne. Her er det journalisterne man mister troværdighed til, når de tager deres bijob, og ikke længere er nyhedsværdi, men er i en ny rolle, som ikke nødvendigvis prøver at snyde dig, men i hvert fald sælge dig noget.

Hvis jeg var journalist, ville jeg hade at miste mit job, på grund af et bijob. Hvor jeg så bagefter, ikke kunne få et nyt job, fordi alle havde mistet deres troværdighed til mig. Så ville jeg hellere bare nøjes med den løn jeg tjener på mit job som journalist, frem for at sætte mit job på spil.

Vi har brug for et trustmark ligesom på kaffe, ellers drukner vi.

“Advertorials er ligesom at tisse i bukserne” synes jeg er et meget godt citat. Det beskriver meget godt reklame situationen lige nu.

Hvis vi bliver ved med at lave Advertorials, mister vi bare helt vores troværdighed til journalister i det hele taget.

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers like this: