Kæmpe rekvisitter, der skal klargøres, altid en plan B i ærmet og ingen tid til fejl. Nicklas Clemmensens dagligdag er presset i forhold til at være på til hver eneste lille detalje, der skal sidde lige i øjet til en teaterforestilling.

Af Emma Christensen og Karoline Marie Aaby Sørensen
karo1592@h-u.dk
emma7351@h-u.dk

– Forestillingen er foreløbig ramt af tekniske problemer, lød en nervøs stemme over højtaleren. Hoppeborgen stod midt i rampelyset, men luften var for længst blæst ud i takt med sceneteknikerens åndedræt, som nu stod nervøs midt i en teaterforestilling. Han måtte hastigt finde en løsning.
Mens sveden dryppede fra panden af nervøsitet, kiggede han ud mod publikum, heriblandt sad Nicklas Clemmensen som tilskuer.

Spændingen voksede, imens publikum var spændte på, hvordan de ville tackle problemet. En erfaren mand med 41 år på bagen som scenetekniker blev hurtigt forestillingens redningsmand og skuespillerne kunne nu fortsætte deres forestilling.

Som scenetekniker er det altid vigtigt, at holde holde øjnene åbne og have en plan B gemt i ærmet. Men samtidig er det også en kunst, at holde hovedet koldt midt i pressede situationer. På Aalborg Teater sker dette sjældent, fortæller 27 årige Nicklas Clemmensen.

Jeg tror helt sikkert, at man er lige ved at gå i brædderne over de mindste ting, og det kræver selvfølgelig også, at man har mange års erfaring for at løse en sådan sjælden situation, fortæller Nicklas Clemmensen.

Heldigvis har sceneformanden aldrig selv oplevet at stå i skrækken for, at forestillingen ikke ville kunne gennemføres. Dog har han selv oplevet nervøsiteten sitre.

– Tre dage før man går på scenen, kan man godt gå med mange nerver, specielt op til en stor premiere. Men jeg tror også, det er sundt, fordi så er man ekstra meget på mærkerne over ting, som man måske ikke normalt er opmærksom på. Man er nødt til at gå det ekstra, ekstra, ekstra meget igennem, siger Nicklas Clemmensen.

Sceneteknikere har en af de vigtigste roller på teatret. Ansvaret om, at alt er klappet og klart, er i deres hænder. Selvom der er mere mekanik i en sceneopsætning end tidligere, er der stadig en masse tømrerarbejde bag kulisserne. Det var grunden til, at Nicklas Clemmensen valgte vejen som sceneformand. Perfektionismen spiller en stor rolle i Nicklas Clemmensens daglige arbejde på Aalborg Teater.

– Jeg fandt ud af, at jobbet var ret givende, fordi jeg kommer ud og rører mig og bruger mit hoved mere end forventet. Samtidig skal jeg også have finesse for det og selve stykket. Ellers er det bare fedt at få det hele til at køre i en større enhed, så både instruktører og scenografer er glade og tilfredse, fortæller han.Alt for lange dage
Den til tider stressende hverdag på Aalborg Teater, har påvirket Nicklas Clemmensens tid mellem arbejds- og privatliv. Det har resulteret i cirka 200 overarbejdstimer, fordi tiden hastigt løber fra ham, mens han skal opsætte rekvisitter og sammensætte lys og lyd. Men på teaterforestillingerne er det vigtigt, at man er fokuseret og “på”. Der er ingen tid at spilde. Udmattelsen mærkes, og i værste tilfælde kan det fører til stress.

– Nogle gange kommer de jo bare med en usleben diamant, og så skal vi ligesom slibe den for dem, siger Nicklas Clemmensen.

Det er hele tiden en kamp om at skabe en illusion for publikum, hvilket giver vis pres inden en forestilling.

 

Faktaboks
Sceneformand
Nicklas Clemmensen
27 år

Nicklas Clemmensen er uddannet tømrer, men har de seneste 3 år arbejdet hos Aalborg Teater som sceneformand på diverse forestillinger. Han havde ingen planer om at starte som sceneformand, men fik muligheden igennem en bekendt, og har siden da elsket sit job fra top til tå.

Vil du vide mere om uddannelsen som scenetekniker?
Hvis du har lyst til at hører og læse mere om uddannelsen som scenetekniker, kan du læse mere om både lønnen og uddannelsen herunder:
https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/teknologibyggeriogtransport/teater-udstillings-og-eventtekniker