“Billeder på Instagram er vigtigt hvis du har sponsere” sådan siger Klaus Uggerhøj (til højre)

 

Mange folk i Danmark er begyndt at træne og der kan være mange årsager til man begynder, nogle vil bare gerne i form, mens andre vil blive shredded. Men træning er ikke bare at skulle gå ned i træningscentret og træne med nogle vægte i 1 times tid. Nej træning er meget mere, din kost skal være på plads så du ikke spiser for mange kalorier end du forbrænder, derfor er det vigtigt at veje hvad du spiser, og bagefter går ned i træningscentret og forbrænder det.

Herunder er hvad Kasper Therkelsen spiser på en dag “Det er vigtigt med en masse at spise på en dag så man ikke løber tør for energi, det er også en god ide at veje sin mad så man ved hvor meget man skal ned og forbrænde igen”

 

                  Kasper Therkelsens instagram er                                                               fyldt med trænings billeder og videoer                       

                

 

Kasper Therkelsen er 21 år gammel, han bor i Aalborg hvor han bruger rigtig meget af sin tid i træningscentret.

 

“Det er meget forskelligt hvor meget jeg træner og hvor længe en træning er, det kommer nemlig an på om det er bodybuilding eller Crossfit, i bodybuilding køre du bare tungt med vægtstænger, sådan en træning tager omkring 2 timer. Men hvis det er crossfit du træner så køre du indtil du er helt død. Jeg bruger selv i gennemsnittet 2 timer på at træne om dagen” Sådan sagde Kasper Therkelsen da jeg var i Aalborg for at interviewe ham. Kasper Therkelsen er min storebror og bruger rigtig meget tid i fitnesscenteret, derfor syntes jeg det kunne være sjovt at få hans syn på det med at træne.

 

“Jeg mener ikke det er en selvfølge at skulle ligge billeder op på f.eks Instagram, men jeg kan nu godt lide det, og fordi på en eller anden måde s

å søger man vel noget approval når man så endelig har opnået noget, så vil man gerne ku vise det til resten af verden”

Her bruger han en sammenligning “det er ligesom hvis du igennem dit liv har tjent 20 millioner, så vil du jo gerne købe en ferrari som du jo så vil vise verden at Hey den her har jeg råd til, sådan er det også med træning, at det er noget du har brugt meget tid på og derfor vil du vise verden hvad du har opnået”

“Selvfølgelig ligger man også op fordi at gi’ folk noget inspiration, så når de er på min instagram tænker de Wow ham der vil jeg gerne ligne, også går de ned i træningscentret og begynder at træne, det jo virkelig fedt at vide”

Her er en af Kaspers mange videoer 

Aftenen træning bestod af en lille og meget simpel WOD. Workouten bestod af gentagelser fra 10-9-8… helt ned til 1 af strict presses med 40 kg, og armbøjninger. Derudover skulle der sjippes 10x antallet imellem hver løft. Så træningen ser således ud: 10 reps presses, 100 sjip, 10 push-ups 100 sjip, 9 presses, 90 sjip, 9 pushups osv osv helt ned til 1. Alt i alt 55 presses, 1100 sjip og 55 pushups. Tiden blev 14:49 🔥🔥🔥 . . . . . #Crossfit #cardio #Strength #Muscle #fitness #Bodybuilding #Strong #jump #Sore #tattoo #ink #lion #fit #fitfam #healthy #Danish #Denmark #champion #fight #training #train #Workout #wod #Clean #natural #partoftheteam #likeforjas #hstlmade

28 Synes godt om, 5 kommentarer – Kasper Løven Therkelsen (@kasper_therkelsen) på Instagram: “Aftenen træning bestod af en lille og meget simpel WOD. Workouten bestod af gentagelser fra…”

 

Kan du finde en balance mellem dine træninger og fritid med venner?

“Ja det kan jeg godt, men der er nogle fredage hvor mine venner ringer og spørger om jeg vil med i byen, hvor jeg simpelthen kan sige at nej for jeg skal træne, så kalder de mig kedelig eller noget men det er fordi træningen betyder og er så vigtig for mig”

 

Jeg har lånt en trænings afhængighedstest af Mia Beck Lichtenstein som jeg satte Kasper Therkelsen til at besvare.

Jeg mener at denne test er vigtig og en man skal holde sig til når man træner, så man ikke bliver for afhængig af træning, det kan påvirke lidt på samme måde som stoffer som Kasper Therkelsen selv sagde at han bliver sur 

og irritabel hvis han ikke kommer ned og træner.

Mia Beck Lichtenstein er autoriseret psykolog og bachelor i idræt og sundhed, hun ved meget om træningsafhængighed og derfor vil jeg mene at denne test passer godt ind.

 

  1. Træning er det vigtigste i mit liv “Jamen jeg hænger ikke sammen som menneske hvis jeg ikke kommer ned og træner, jeg kan mærke at hvis jeg har tre dagen hvor jeg ikke for trænet fordi jeg har travlt, så bliver jeg sur og irritabel, så den vil jeg give en 5’er”

 

  1. Jeg træner så meget, at jeg får konflikter med min familie, partner eller venner. “Nej det har jeg ikke som sådan, den vil jeg give 3. Det tager jo meget tid at træne der igen mine venner kan ringe og spørger om jeg vil med i byen hvor jeg siger nej for jeg prioritere min træning meget”

 

  1. Jeg bruger træning til at ændre humør (f.eks. for at få et kick eller slippe væk). “Ja, fuldstændig, hvis jeg har en dårlig dag så går jeg ned og løfter en masse tunge vægte også er jeg glad bagefter” så det er lidt for at komme væk fra verdenen og få et adrenalinkick? “Ja detkan man godt sige, så det er også en 5’er”

 

  1. Jeg øger hele tiden min daglige træning. “Njah det ved jeg ikke om jeg gør, selvfølgelig kan jeg godt lide at se resultater, og jeg ser også resultatermen jeg har også træninger hvor jeg bare tager det stille og roligt hvis jeg er meget øm, men jeg sørger for at få min træning, for som sagt er det pisse vigtigt for mig at få min træning. En 4’er vil jeg give den”

 

  1. Hvis jeg går glip af et træningspas, bliver jeg rastløs, irritabel eller trist. “Én træning kan jeg godt gå glip af, i går havde jeg hviledag såder var jeg ikke nede og træne, jeg kan godt mærke at i dag dirrer jeg for at komme ned og træne og jeg skal ned og træne, måske endda to gange, men en træning kan godt gå, to træninger begynder jeg at blive træls, så den for en 4’er”
  1. Selvom jeg skærer ned på min træning, ender jeg alligevel med at træne lige så tit som før. “Ja det gør jeg, isæt siden jeg er flyttet til Aalborg hvor der er så mange fitnesscentre rundt omkring, så det er så nemt at gå ned og træne. Hvis jeg sidder og keder mig eller har brugt de sidste 2 timer på at ligge og se serie, så slukker jeg den også går jeg ned og træner, den vil jeg give en 4’er”

Der er fem valgmuligheder:

Meget uenig – 1

Uenig – 2

Hverken enig/uenig – 3

Enig – 4

Meget enig – 5

Læg tallene sammen fra de seks udsagn. Hvis du har en samlet score på 24-30, er det sandsynligt, at du er afhængig af træning på en måde, der på sigt vil skade dig.

Dermed slutter Kasper Therkelsen af med en score på 25 og er træningsafhængig

Kasper Therkelsen kunne godt selv have sagt at han var træningsafhængig, da han ved hvor meget han træner, og hvor meget en træningssession betyder for ham, der er vi tilbage til at hvis han går glip af 2-3 træninger bliver han meget irritabel og sur.

Klaus Uggerhøj, tidligere danmarks fitteste person i 2015 og nu ejer af Uggerhøj Improve.

“Det var en fed titel at få, men det var faktisk ikke det jeg trænede op til, jeg trænede op til at kvalificere mig til de forskellige konkurrencer, men at få den titel var en fed sidegevinst” sådan svared

e Klaus Uggerhøj da jeg spurgte hvordan det var at blive kåret til Danmarks fitteste person.

Han fortsatte “Det var faktisk også første år de begyndte med det her at man kunne blive den fitteste i ens land, så det kom som en stor overraskelse”

 

Hvor meget træner en fyr som Klaus Uggerhøj så tænker du

“Fra 2014 og til nu (2018) har jeg trænet 2 gange om dagen 5-6 gange om ugen, så man ligger rigtig meget tid i det, op til 4 timers træning hver dag

. Der er en del mere træning i det end hvis du er elite fodboldspiller eller andre sportsgrene”

Klaus Uggerhøj fortæller videre at det ikke er sundt for kroppen at træne så meget, men det er ligegyldigt hvilken sport du laver så er det ikke sundt for kroppen, han siger dog at kroppen vænner sig til træningen så det med at blive skadet sker ikke så ofte.

 

“Min træning er opdelt, nogle dage skal jeg presse mig selv og andre dage skal jeg ikke, nu har jeg også trænet i så mange år så jeg ved godt hvilke dage jeg skal presse mig selv, og hvis du så ikke gør der kan man gå hjem med den følelse at man kunne have gjort det bedre, men man bliver mere bevidst om det og træffer derfor ikke de forkerte valg”

 

Jeg spurgte ham om man kan finde en balance mellem at træne meget og stadig have fritid

“Det kan være svært at finde en balance mellem træning og fritid, hvis man har et fuldtidsjob og samtidig skal træne, hvis man skal ud og træne om morgenen så arbejde fra 8 til 16 også tilbage og træne efter det, så er der ikke meget fritid tilbage, derfor er jeg meget glad for at jeg arbejder samme sted som jeg træner, det gør at jeg har mere fritid end andre”

 

Mener du det er en selvfølge at ligge billeder og videoer op på f.eks instagram?

“Ja hvis du har sponsorater så skal du for at tilfredsstille dem og reklamere for dem, man er jo lidt en repræsentant for dem. Jeg kender atleter som ikke gør det og nu har jeg lige været til European Championship 

i England, det betalte mine sponsor for, og dem som ikke har sponser de skal selv punge op for at kunne komme til de her konkurrencer”

Her stillede jeg et følgende spørgsmål om det inspirere folk at ligge billeder og videoer op:

“Det kan det vel godt, jeg ligger selv videoer op af nogle øvelser som jeg synes er fede og jeg kan anbefale”

 

Some more work on speed under the bar – this time snatch pull-unders. Trying to be aggressive, but it’s hard in the morning🙇‍♂️. Don’t mind the music.🙉 ________________________________________________ @Virusintleu #virusintl #thepassionthatdefinesyou @MyProteinDK @myproteinuk #fuelyourambition #myprotein @Powerdot_eu #powerdot #ems #musclestim @Fitnessfooddanmark #nutrition #eatclean #feelbetter

168 Synes godt om, 4 kommentarer – Klaus Uggerhøj (@klausuggerhoj) på Instagram: “Some more work on speed under the bar – this time snatch pull-unders. Trying to be aggressive, but…”

 

 

“jeg spiser ret sundt, noget der hedder flexibel dieting dvs jeg køre efter hvor mange proteiner, kulhydrater og fedt jeg skal have, så prøver jeg at ramme de tal jeg skal, så kan det være det bliver en pizza nogle gange men jeg rammer stadig mine tal. Og det er super vigtigt man holder det her for når man træner flere gange om dagen er det vigtigt at energi niveauet er som det skal være, men med én eller to gange om ugen hvor man sætter det til side og spise en burger eller en pizza så man føler sig bare lidt som menneske”

 

Jeg sluttede af med et spørgsmål mere baseret på Crossfit og Regionals som er det næst største konkurrence indenfor Crossfit”

“Jamen det er det største indenfor Crossfit udover “Games” som er det allerstørste, men det er virkelig fedt, velarrangeret og top professionelt, der er flere tusinde mennesker som gør der bliver en rigtig god stemning, det gør så at man bliver ekstra nervøs, der er også mere på spil end normalt man slapper ikke lige så meget af, adrenalinen og nervøsiteten vil altid være der, selvom man har gjort det i mange år” sådan sluttede Klaus af som har været til Regionals 5 gange

Hvis vi går tilbage til toppen og starten af artiklen, det med at danskerne er begyndt at træne noget mere end vi gjorde tilbage i tiden, Fitness har undergået en kolossal udvikling de seneste 20 år. Fitness er gået fra noget som kun de store bodybuildere bruger til noget enhver dansker går ned og træner. Det er en voksende industri, der alene i Danmark omsætter for op mod en milliard kroner om året.

Folk træner for at blive størrer eller for at blive mere fittet. Fitness World er det største i Danmark og de ejer ca hvert fjerde fitnesscenter.
Folk finder tit sig selv i det med at træne og bruger en masse energi i træningscenteret, de går ned i træningscentret for at blive tilfreds med deres krop, der er også mange danskere som er begyndt at have deres egen personlige træner som for dem i form.