Det sociale liv er på spil

Som et afsnit af den binge-værdige tv-serie Walking Dead ligger købmandsbutikken øde hen ved Skipperen i Aalborg. Pånær en anden hætteklædt kunde er jeg alene i Fakta for første gang i mit liv dødsensangst for at løbe tør for saltlakridser og ananas-sodavand. I modsætning til andre, der hamstrer toiletpapir og gær, er jeg hverken født i 60’erne eller bagefanatiker, og derfor heller ikke bange for, at lige mine madvarer bliver totalt udsolgte, men man ved jo aldrig. Derfor har jeg fristet skæbnen og drejet nøglen i min Volkswagen for at begive mig ud i det ‘nye Danmark’, som vi skal til at vende os til ifølge vores statsminister.

Fremme ved disken bliver jeg målt og vejet som i en anden paskontrol af salgsekspedienten. Jo nærmere jeg rykker mig mod rullebåndet, desto længere væk sætter hun sig i den slidte, blå kontorstol, mens den ene vare efter den anden passerer hendes hvide gummihandsker medbragt til formålet. Nul smitte. Det er målet. For en sikkerhedsskyld beder jeg om to pakker panodil-zap.

– Kun én per kunde, lyder det over disken.

Det giver et sæt i mig, inden jeg husker, at sådan har det jo været i flere år. Jeg takker Clara, som ekspedienten hedder, og pakker mine saltlakridser og fortsætter med hastige skridt ud af døren. Den anden kunde er nemlig kommet lige tæt nok på mig, man skal jo nødigt overskride de to meter. Ude af butikken føler jeg pulsen banke lidt ekstra hårdt.

Selvom jeg har købt ind hver dag uden at skænke dette en tanke, føler jeg pludselig, at det var en grænseoverskridende oplevelse at møde et andet menneske i mit supermarked, og det får mig til at tænke på, hvordan verden ser ud, når vi kommer på den anden side af Covid-19.

CORONA 300

Hver dag glæder jeg mig til dagens træning. Problemet er bare, at alle fitnesscentre holder lukket, og hvad gør man så for at holde sig i nogenlunde form? I vores facebookgruppe deler vi dagligt vores træningspas. Nogle er udenfor på forhindringsbanen i Nørresundby, andre dyrker sport hjemmefra sofaen til Westworld. Jeg er desværre i sidstnævnte kategori, da jeg har været nede med hovedpine de seneste par dage. Jeg ser dog stort frem til næste uges strabadser, når kroppen er klar til en WOD igen. Indtil da bruger jeg tiden på hjemmetræning, der søndag stod på 300 push ups.

ØSTERÅDALEN WOD

Tirsdag trak Jette Torp mig ud i Østerådalen til dagens motion. Vi begyndte med at løbe ud af Kærby og lavede dernæst en klassisk puls/styrke træning ved spejderhytten. Den stod blandt andet på airsquats, jumping jacks, push ups og planke. Har du også en video af din hjemmetræning, så del den gerne på din side.

Her er dagens workout

100 Airsquats
90 Jumping Jacks
80 Skaters
70 Push Ups
60 Dips
50 Jumping Squats
40 Lunges
30 Walkout Push Up
20 Skrå Mave
10 Planke i sekunder

Jeg håber, at vi kan komme ud igen torsdag, men min forkølelse er stadig lidt træls, så bliver nok hjemme onsdag. Næste gang er det planen, at vi skal på atletikstadionet og lave en ny WOD med løb på programmet.

HJEMMEUNDERVISNING

Tre dage er der gået, siden vi opstartede nødundervisningen på Himmerlands Ungdomsskole, og jeg vil derfor gøre mig nogle få overvejelser omkring forløbet. For mit vedkommende har det betydet, at min arbejdsplads i klasselokalet er skiftet ud med en bærbar stablet op på nogle tykke bøger om politik og en tilhørende mikrofon fra Røde for god lyd. Hver undervisningsgang har involveret fraværstjek, arbejde på klassen og selvstændigt arbejde. Herunder er et lille udpluk fra mandagens lektion:

Mandag
Formålet med de næste par uger er at få mere styr på de forskellige genrer. Samtidig skal jeres arbejde også føre til en forståelse for, hvilken skrivemodel der passer til hvilken genre. Vi begynder med baggrundsartiklen.

PÅ KLASSEN
Læs om baggrundsartiklen på: https://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/baggrundsartikel/

Læs dernæst artiklen TV-dating. Den er også vedhæftet.
Find 5 eksempler i teksten på genrertræk for baggrundsartiklen.

Skriv dem ind i det fælles dokument – baggrundsartiklen. Det burde være vedhæftet.
Kan man ikke tilgå dokumentet, så forsøg med dette link:

Genopfrisk nu viden om skrivemodeller, inden du går videre med dit selvstændige arbejde: https://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/skriveproces/
– Hvilken skrivemodel passer bedst til nyheden, baggrundsartiklen og portrættet? Begrund dit svar

Eleverne har været nogenlunde lige så aktive som i den normale undervisning. Udfordringen er nærmere at få alle med, når man ikke kan fornemme, om de har et svar parat. I klasselokalet er der hele tiden en kontakt, hvor man kan aflæse mimikken. Det skaber en større tryghed, som nemt kan forsvinde, men måske kan det for nogen også være trygt, at de andre ikke har fokus særlig rettet mod en.

Man er mere eller mindre tvunget til at følge med på skærmen, hvis man vil være med, hvilket helt sikkert kan være en udfordring for flere, men det kan helt klart være en styrke for det fremtidige skolearbejde. Så altså både fordele og ulemper her på dag 3 ud af 10 skoledage.