IDENTITETSTYVERI: 32-årig kvinde fra Risskov fik stjålet sin identitet, og familien blev snydt for 20.000 kr.

Begrebet ‟identitetstyveri‟ er godt i gang med at finde fast fodfæste i det danske sprog. En søgning på Google giver 31.000 hits på dette begreb. Identitetstyveri sker, når personer tilegner sig andres personoplysninger og udgiver sig for at være disse personer eller når en person køber produkter ved hjælp af en andens person- og kontooplysninger.

Efter en tur til Maldiverne gjorde Lisa Clausen sig en forfærdelig opdagelse. 20.000 kr. var røget fra familiens konto, og hendes identitet var blevet misbrugt.

Lisa Clausen er 32 år og arbejdsassistent i en butik. Hun kommer fra Risskov, Aarhus N. Her bor hun selv i et lille parcelhus. Hun holder rigtig meget af sin familie, og det giver hun også udtryk for på de sociale medier, som hun befinder sig meget på. Hun lægger tit billeder ud, hvor hun er sammen med enten veninderne eller familien. Det kan være alt fra et Facebook opslag til en mystory på Snapchat. 

Selv i en tidlig alder har Lisa døjet med stress, og det gør hun stadig i dag. Det er en af grundene til, at hun ikke arbejder særlig mange timer i løbet af en uge, og tit holder forlænget weekender eller mindre ferier. 

Lisa Clausen havde valgt en dag i marts måned, at tage til Maldiverne for, at få noget ro fra hverdag, familie og job. Hun havde brug for noget alene tid, og ville derfor opfylde et af hendes rejsemål.

– Når jeg er ude at rejse, så logger jeg mig fuldkommen af fra sociale medier. Ingen Facebook, Snapchat, Instagram, Messenger eller lignende. Ellers føler jeg ikke, at jeg kan slappe ordentligt af, forklarer Lisa Clausen.

Lisa tog af sted, loggede af de sociale medier, slukkede telefonen og sagde farvel til familien.

Facebook-kontoen
Et par dage efter afrejsen fik nogle af hendes familiemedlemmer en venneanmodning på Facebook. I starten var de lidt skeptiske, da venneanmodningen skulle være fra Lisa Clausen, som de vidste var på Maldiverne. Til at begynde med ignorerede de anmodningen, men der gik ikke mere end 2 timer, før profilen havde sendt en besked til Lisas mor.

– Hej mor. Min anden Facebook-konto er blevet hacket, og jeg har derfor oprettet en ny. Jeg har også ændret mit telefonnummer til +45 xx xx xx xx. Vil du ikke sige det videre til de andre? Hilsen Lisa, fortæller Lisas mor.

De tænkte ikke så meget over det, og valgte at godkende anmodningen. For dem gav det god mening, for den slags sker jo.

Men det stoppede ikke der. Det startede ud med nogle få beskeder, som enten far, mor, søster eller onkel og moster modtog. En lille beskrivelse af hvordan det gik, eller hvordan dagen havde set ud. Men efter lidt tid blev beskederne lidt anderledes.

– Jeg begyndte at modtage beskeder om penge. Det kunne være til alt. Lige fra en drink eller noget tøj til et smykke eller parfume. Men jeg tænkte ikke over det, fordi hun var jo min datter, og jeg vil selvfølgelig hjælpe hende, siger moren til Lisa Clausen. 

Men det var ikke kun Lisas mor, som det gik ud over. Faren, søster, kusine, moster og onkel blev og spurgt om penge til alt fra lagner til møbler. Der var ingen begrænsning.

Efter hele familien havde hjulpet med Lisas pengemangel, hørte de ikke mere fra profilen. Hun stoppede med at svare på deres beskeder, og de kunne ikke komme i kontakt med hende. Familien begyndte at blive meget bekymret for Lisa.

En ubehagelig velkomst
2 uger efter landede Lisa igen i Danmark, og hun havde skrevet til familien, at hun var på vej hjem, og om hun måtte komme på besøg. Da hun havde været hjemme med sine ting, tjekkede hun sin telefon for at se, om forældrene havde svaret, men ingen besked var modtaget. Hun valgte at tage hjem til dem alligevel. Det undrede Lisa, at de ikke havde svaret, så hun begyndte at tænke, at der måske var der noget galt.

Da hun var kommet over til sine forældre og havde ringet på, var det ikke smil, der var på forældrenes munde. Det var en blanding af smerte, skuffelse men samtidigt lettelse.

– Jeg forstod det ikke til at starte med, så jeg spurgte mine forældre, hvad der var sket. Efter de havde fortalt mig det, kunne jeg ikke fatte mine egne øre. Der gik lidt tid, før det gik op for mig, at jeg havde været udsat for identitetstyveri, og at min familie havde sendt 20.000 kr. til en person, som de troede var mig, siger Lisa Clausen.

Både Lisa Clausen og familien har sidenhen prøvet at få fat på personen, men kontoen er blevet slettet, og nummeret er ikke eksisterende længere. Familien mener ikke, at der er mere at gøre, så de har valgt at give op på at finde gerningsmanden.

 

5 Tips til at forhindre, at identitet bliver stjålet.

  • Brug en VPN når du surfer på nettet.
  • Hold dig væk fra ondsindede websteder.
  • Åbn ikke phishing e-mails.
  • Pas på mobile banking og shopping.
  • Brug komplekse adgangskoder.

Skrevet af Global-Dr.fone